Mindfulness? Daar doe ik niet aan!

Er zijn al heel wat artikelen over geschreven en het is wetenschappelijk bewezen, mindfulness is goed voor je. Toch vinden veel mensen het lastig om er mee aan de slag te gaan. Het mooie is dat je ongemerkt vaak al meer aan mindfulness doet dan dat je zelf door hebt. Zelfs mijn ouders deden het al, hoewel ze het nooit zo noemden. Mijn vader kon minutenlang naar zijn aquarium staren en mijn moeder heeft heel wat truien gebreid. Zonder dat ze dit beseften, hielp hen dit hun stressniveau te verlagen en hun gedachtenstroom te laten gaan zonder hier veel aandacht aan te besteden.

Misschien ben je heel die mindfulnesshype helemaal zat en wil je er niets mee te maken hebben. Geen stress. Hieronder hieronder een aantal tips die je helpen te ontspannen en je gedachten te verzetten. We noemen het stiekem geen mindfulness.

Dagelijkse hygiëne
Je dagelijkse lichamelijke hygiëne is een heel eenvoudige manier om stiekem aan mindfulness te doen. Douchen, badderen of toiletbezoek zijn doorgaans activiteiten waarbij je je even terugtrekt in een rustige ruimte en als het een beetje meezit word je er ook niet bij gestoord. Verder richt je hierbij je aandacht op je lijf, wat je tijdens mindfulness cursussen ook leert.

Badderen
Zelf ben ik dol op badderen, zeker als het buiten koud en guur is. Voor mij een perfecte manier om, zonder het zo te benoemen, toch aan mindfulness te doen. Ik steek altijd een kaarsje aan en zorg voor heerlijk geurend badzout. Maar nodig is dit natuurlijk niet. Als je wilt kun je ook een rustgevend muziekje aanzetten, zelf heb ik meer behoefte aan stilte. Laat je niet tegenhouden door het feit dat je deze zaken niet in huis hebt. Ook in een bad zonder schuim kun je ontspannen. Zing zelf een liedje met onzinwoorden zodat je je niet druk hoeft te maken over hoe de tekst ook alweer was. Kaarsjes heb je niet nodig als je toch je ogen dicht doet.

ducks-368472_1280


Een tropische regenbui
Heb je geen bad, ga dan onder de douche, neem een plastic krukje mee zodat je kunt gaan zitten en stel je voor dat je in een tropische regenbui zit, of onder een waterval. Muziek heb je niet nodig want dat hoor je toch niet, zingen kan uiteraard wel.

Sanitaire stop
Geen tijd of energie om te badderen of te douchen? Ook het toilet is een prima plek om even tot rust te komen. Als je je behoefte gedaan hebt, doe je het deksel dicht en ga zitten. Misschien nog even sprayen zodat het naar viooltjes ruik. Zet je voeten plat op de grond, recht je rug, handen in je schoot en focus je op je ademhaling. Laat alle aanstormende gedachten maar stormen en zeg rustig maar beslist tegen je innerlijke stemmetjes ‘Nu even niet’. Een paar minuutjes is voldoende. Dit ritueel kun je zo vaak herhalen als nodig is en krijg je commentaar van je omgeving? Vertel ze dat je blaasontsteking of darmklachten hebt, ze hoeven niet alles te weten 😉

Volgende week meer tips over stiekeme mindfulnessoefeningen.

1 reactie


  1. Mijn moeder zij ooit: Poep je niet dan rust je toch, komt je baas dan poep je nog!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *